Pembangunan Menurut Kaca Mata Islam

Pembangunan adalah satu peningkatan dari keadaan yang kurang baik kepada yang lebih baik. Ia adalah satu Sunnah Allah S.W.T. dengan mengikut nilai-nilai murni yang berlandaskan kehendak Islam.

1.Berusaha Untuk Kebendaan Setelah Menunaikan Ibadah
Firman Allah: Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan) supaya kamu berjaya (di dunia dan akhirat). (Al-Jumu’ah:10)

2.Memajukan Bahan-Bahan Di Bumi
Firman Allah: Dialah yang menjadikan kamu dari bahan-bahan bumi, serta menghendaki kamu memakmur-kannya. Oleh itu mintalah ampun kepada Allah dari perbuatan syirik, kemudian kembalilah kepada-Nya dengan taat dan tauhid. Sesungguhnya Tuhanku sentiasa dekat lagi sentiasa memperkenankan permohonan hamba-Nya. (Hud :61).

3.Allah Menyuruh Manusia Bercucuk Tanam.
Firman Allah: Dan Dialah (ALLAH) yang menjadikan) untuk kamu) kebun-kebun yang menjalar tanamannya dan yang tidak menjalar; dan pohon-pohon tamar (kurma) dan tanaman yang berlainan (bentuk rupa dan) rasanya dan buah zaiton dan delima yang bersamaan (warnanya dan daunnya) dan tidak bersamaan (rasanya) (Al-An’am: 141)

4.Allah Menyuruh Manusia Memikirkan Dan Memerhatikan Kejadiannya.
Firman Allah: Patutkah mereka menutup mata dan tidak memerhatikan (kekuasaan Allah pada) burung-burung yang terbang di atas mereka ,(siapakah yang menjaganya ketika itu) burung-burung itu mengembangkan sayapnya dan mengatupnya? Tidak ada yang menahannya (daripada jatuh)
melainkan (kekuasaan) Allah Yang Maha Pemurah. (Al-Mulk:19)

5.Laut Merupakan Sumber Rezeki.
Firman Allah: Dan Dialah yang memudahkan laut, supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang hidup-hidup dan dapat pula mengeluarkan daripadanya benda-benda perhiasan untuk kamu memakainya; dan (selain itu) engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya;dan lagi supaya kamu dapat mencari rezeki dari limpah kurnia-Nya: dan supaya kamu bersyukur.(An-Nahl: 14).

6.Allah Akan Memberi Kekayaan Kepada Siapa Yang Berusaha.
Firman Allah: Sesiapa yang keadaan susahnya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikit pun padanya. (Hud:15)

PEMBANGUNAN MENURUT HADIS

Galakkan Supaya Membangunkan Industri Dan Pertanian.
Sabda Rasulullah: Tiada seorang muslim pun yang bercucuk tanam lantas buahnya di makan burung atau binatang atau manusia, melainkan baginya sebagai sedekah. (Riwayat Muslim)

Mengusahakan Tanah Sendiri Atau Minta Orang Lain Mengusahakannya.
Sabda Rasulullah: Barang siapa yang memilik tanah maka tanamlah atau berikan kepada kawannya. (Riwayat Al- Bukhari dan Muslim).

Allah Kasih Kepada Orang Yang Berusaha/Bekerja.
Sabda Rasulullah: Mereka yang mencari harta dunia (kekayaan) dengan cara jalan yang halal dan menahan dirinya dari meminta-minta (tidak menjadi pengemis) dan berusaha mencari nafkah untuk keluarganya dan berbelas kasihan sayang terhadap jiran tetangganya, di hari kiamat kelak ia akan berjumpa dengan Allah pada hal mukanya berseri-seri seperti bulan purnama di waktu malam. (Riwayat At-Tabrani)

Posted on 22 April 2008, in Adab, daawah.com and tagged , . Bookmark the permalink. Tinggalkan komentar.

Komentar ditutup.

%d blogger menyukai ini: